15 علت روغن ریزی گیربکس اتومات و دستی
페이지 정보

본문
15 علت روغن ریزی گیربکس اتومات و دستی
2025-08-12T15:03:32
روغن ریزی گیربکس اتومات و دستی یکی از مشکلات شایع در خودروها است که میتواند عملکرد سیستم انتقال قدرت را مختل کند. گیربکس، به خصوص در خودروهای اتومات، به دلیل ساختار پیچیدهتر و حساسیت بالاتر، نیازمند مراقبت ویژه است. در این مقاله به بررسی کامل علتها، نشانه ها و روش های رفع و پیشگیری از روغن ریزی گیربکس میپردازیم تا شما بتوانید از بروز مشکلات جدی جلوگیری کنید.
دلیل روغن ریزی گیربکس اتومات و دستی
1. فرسودگی کاسه نمد ورودی یا خروجی گیربکس
کاسه نمدهای ورودی و خروجی گیربکس با گذشت زمان فرسوده شده و منجر به نشت روغن میشوند.
2. خرابی یا پوسیدگی اورینگها و واشرها
اورینگها و واشرهای آببندی بین قطعات داخلی یا بین پوسته و کارتل گیربکس در اثر حرارت، فشار و گذر زمان خراب میشوند.
3. شل شدن یا باز شدن پیچهای کارتل گیربکس
لرزش مداوم خودرو یا تعمیرات غیر اصولی ممکن است باعث شل شدن پیچها شود.
4. سوراخ یا ترک خوردن پوسته گیربکس
برخورد سنگ یا موانع در جاده، تصادف یا حتی خوردگی فلز در اثر رطوبت باعث سوراخ شدن پوسته میشود.
5. پر کردن بیش از حد روغن گیربکس
فشار داخلی ناشی از روغن اضافه، از نقاط ضعیف بیرون میزند و نشتی ایجاد میکند.
6. خرابی یا ساییدگی شفتها
ساییدگی شفت جایی که با کاسه نمد در تماس است باعث عبور روغن میشود.
7. مشکل در هواکش گیربکس (Breather)
هواکش یا سوپاپ تهویه وظیفه خارج کردن بخار و فشار اضافی را دارد. اگر مسدود شود، فشار داخلی باعث نشتی میشود.
8. آسیب دیدن کارتل گیربکس
کارتل که مخزن اصلی روغن است، اگر ضربه بخورد یا واشر بین آن و پوسته آسیب ببیند، نشتی رخ میدهد.
9. استفاده از روغن نامناسب یا بیکیفیت
برخی روغنها با مواد آب بندی سازگار نیستند و باعث خشک شدن و ترک خوردن واشرها میشوند.
10. خرابی خنک کننده روغن گیربکس (در مدلهای اتومات)
خرابی خنک کننده روغن در گیربکس اتومات باعث نشتی روغن و احتمال ورود آن به سیستم خنک کننده میشود.
11. ضربه یا فشار بیش از حد در حین یدککشی یا حمل بار سنگین
فشار حرارتی و مکانیکی زیاد باعث داغ شدن و خراب شدن آب بندیها میشود.
12. قدیمی و کهنه بودن قطعات داخلی گیربکس
در خودروهای قدیمی، عمر بالای گیربکس و کارکرد زیاد، نشتی را تقریبا اجتناب ناپذیر میکند.
13. ترک یا شکستگی در محفظه شیرهای هیدرولیک (Valve Body) – (مخصوص گیربکس اتومات)
نشتی از محل اتصال این بخش با پوسته یا واشر بین آنها بسیار رایج است.
14. نصب یا تعمیرات غیراصولی
اگر در هنگام مونتاژ گیربکس، واشر یا کاسه نمد بهدرستی در جای خود نصب نشود، نشتی زود هنگام رخ میدهد.
15. سایش و خوردگی داخلی به دلیل آلودگی روغن
ذرات فلزی یا گردوغبار در روغن می
- 이전글시알리스 복용법 40대가 먹어도 안전한가요? - [ 성인약국 ] 25.09.20
- 다음글تعمیر گیربکس CVT سی وی تی⭐ لیست قیمت تعمیر 1404 25.09.20
댓글목록
등록된 댓글이 없습니다.